Fire Prevent digitaliseert brandveiligheid met Ed Controls

In de brandbeveiliging draait alles om betrouwbaarheid, overzicht en heldere communicatie. Jessica van de Braak, directiesecretaresse bij Fire Prevent, vertelt hoe zij met Ed Controls hun documentatieproces voor brandveiligheid efficiënter en professioneler hebben ingericht. Wat begon met een enthousiaste collega, groeide uit tot een vaste werkwijze binnen het hele team.

icon

Van omslachtige logboeken naar digitale duidelijkheid

Fire Prevent werkte voorheen met een planningssysteem waarin ook de controles van blusmiddelen werden vastgelegd. In de praktijk bleek dit minder geschikt voor de dagelijkse werkzaamheden. Rapportages moesten handmatig bewerkt worden en het terugvinden van informatie kostte veel tijd.

“We merkten dat het veel te omslachtig werkte. Toen een nieuwe collega binnenkwam die al ervaring had met Ed Controls, hebben we besloten om het te proberen. Al snel zagen we hoeveel overzicht en snelheid het opleverde,” aldus Jessica van de Braak.

Digitaal vastleggen op locatie

Binnen Fire Prevent wordt Ed Controls ingezet voor het registreren van brandwerende doorvoeringen en het opstellen van logboeken voor klanten. Ook bouwtekeningen worden eenvoudig toegevoegd, met daarbij advies over de locaties van brandscheidingen en afdichtingen. Alles digitaal, alles op één plek.

“Je ziet precies wat er die dag is gedaan, per project én per klant. Dat overzicht maakt echt het verschil,” zegt Jessica.

icon

Sneller schakelen met klanten

De teams van Fire Prevent gebruiken de app op locatie. Tijdens een brandschouw worden direct tickets aangemaakt met foto’s en toelichting. Dat zorgt voor snelheid én duidelijkheid in de communicatie met klanten.

“Het logboek sturen we gewoon per mail door. Klanten hebben snel inzicht en hoeven niet meer te zoeken naar losse documenten of productbladen. Dat maakt het proces veel prettiger voor iedereen.”

Samenwerking met externe partijen

Ook extern werkt het fijner. Jessica merkt dat Ed Controls de samenwerking met onderaannemers en partners heeft verbeterd. Het systeem helpt om informatie gestructureerd vast te leggen, zonder ruis of misverstanden.

“Alles ziet er professioneel uit en er is minder discussie over wat waar moet gebeuren. Iedereen heeft dezelfde informatie.”

Aanbevolen door Fire Prevent

Voor collega’s in de brandbeveiliging die nog twijfelen over digitaliseren, heeft Jessica een duidelijke tip.

“Vraag gewoon een demo aan en ervaar het zelf. Je merkt meteen hoe overzichtelijk en gebruiksvriendelijk het is. Voor ons is het echt een vooruitgang geweest.”