“Geen ruimte voor discussie”
De Wet Kwaliteitsborging – die begin 2024 van kracht werd – krijgt in het onderwijs voorzichtig enige voet aan de grond. Met name individuele initiatieven geven het goede voorbeeld. Twee docenten in het bouwonderwijs, die ook studeren aan de lerarenopleiding Windesheim in Zwolle, gebruikten hun keuzedeel hiervoor.
Eddy Strijker geeft aan het Deltion College in Zwolle les in timmeren, tegelzetten en metselen niveau 2. “Daaromheen verzorg ik ook jaarlijks een metselcursus aan docenten in opleiding Bouw/BWI voor Windesheim.”
Chiel Pullen is instructeur en docent bouwkunde aan het Regionaal Techniek Centrum/Alfa-College (RTC) in Hardenberg. “Hier verzorg ik de theorielessen voor de timmerindustrie en de praktijklessen van de BBL-2 en BBL-3 timmer- en metselopleiding.”
(Chiel Pullen | Eddy Strijker)
Beide docenten werkten samen aan hun keuzedeel-opdracht voor de lerarenopleiding. “We wilden allebei iets met de Wkb doen,” vertelt Chiel. “Onze eigen leerlingen in de BBL-2 of BBL-3 vorm krijgen in de praktijk te maken met deze nieuwe vorm van kwaliteitsborging. Dit is in de huidige lesstof nog niet verwerkt. Dus leek het ons een mooie gelegenheid om met onze eigen studieopdracht een vastleggingsmethode aan te reiken aan onze eigen studenten. Twee vliegen in één klap!”
Vier lessen
Voor deze gezamenlijke opdracht ontwikkelden Chiel en Eddy lesstof met in de kern de kwaliteitsborging volgens de Wkb. Eddy licht toe hoe hun lesstof is opgebouwd:
“We hebben lesstof gemaakt voor vier lessen. Les 1 is de inleiding tot bouwkwaliteit en kwaliteitsborging. Wat houdt bouwkwaliteit in en wat is de historische context ervan? Wat is het doel van kwaliteitsborging? Het is belangrijk om te weten waarom we dit doen. Als er begrip is, is er ook acceptatie. Les 2 behandelt de kernpunten en belangrijkste elementen van kwaliteitsborging. Dit helpt om inzicht te krijgen in het nieuwe stelsel en de rol van de kwaliteitsborger. De derde les gaat over de implicaties van de wet voor de bouwsector. Wat betekent de Wkb concreet voor de verschillende belanghebbenden in de bouwsector, zoals de aannemers, architecten, onderaannemers, opdrachtgevers enzovoort? Wie heeft welke verantwoordelijkheid en op welk moment doet wie wat in het proces? In les 4 oefenen we de praktijk. Hiervoor zetten we Ed Controls in. Deze les beslaat een heel dagdeel en we gaan echt aan de slag op de ‘bouwplaats’. Ik doe dat hier op de campus van het Deltion en Chiel op het RTC. We laden een tekening van onze campus in de app en sturen de studenten erop uit om inspecties te doen. Wij spelen dan als docent de kwaliteitsborger.”
“Als er begrip is, is er ook acceptatie”
Gratis Ed Controls voor het onderwijs
Het zal weinig mensen in de bouwwereld zijn ontgaan dat de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) nu echt van kracht is. De tijd van uitstel is voorbij, wat betekent dat ook het onderwijs meer aandacht zal gaan besteden aan het borgen en vastleggen van kwaliteit. Dit onderwerp werd in beperkte mate onderwezen, maar dankzij de gratis inzet van Ed Controls kan dat nu ook digitaal. Lees hier meer over gratis Ed Controls voor het onderwijs.
Pionieren
Chiel benadrukt dat hun lesmateriaal gericht is op de Wkb en niet op het specifiek werken met Ed Controls. “De leerlingen zullen belanden bij verschillende bedrijven, die misschien met andere software werken. Het gaat ons puur om het onderwijzen van de vastlegging en gelukkig mogen we daar deze tool voor gebruiken.”
Hun lessen zijn gericht op de niveaus 2, 3 en 4 die uiteindelijk met de Wkb te maken zullen krijgen. “Daar is tot nu toe nog erg weinig aandacht voor in het onderwijs,” vertelt Eddy. “De KAM (Kwaliteit, Arbo en Milieu) kwam wel voorbij, maar de Wkb is natuurlijk echt next level met een hele andere manier van denken en doen.”
“We zijn eigenlijk een beetje aan het pionieren,” aldus Chiel. “Het vastleggen volgens de Wkb is echt nieuw terrein voor het onderwijs. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de praktijk.”
Waarom Ed Controls?
Tijdens het ontwikkelen van hun lesmateriaal woonden beide docenten enkele gastlezingen bij over de Wkb. Daar staken ze onder meer hun licht op over de verschillende softwarepakketten voor vastlegging en kwaliteitscontrole. Chiel: “We hebben met diverse partijen contact gehad om te zien of zij iets konden betekenen voor onze onderwijssituatie. Dat kon, zolang we daar maar voor wilden betalen, en dat is in het onderwijs soms lastig.”
“Ik heb 17 jaar als onderaannemer gewerkt in het bedrijfsleven,” vult Eddy aan. “Vanuit die functie ken ik Ed Controls nu al zo’n jaar of tien. Ik vond het altijd erg fijne software om mee te werken. Het is plug & play, duidelijk, heel vriendelijk en het laat geen ruimte voor discussie. Je ziet direct of iets goed is of niet. Die duidelijkheid scheelt enorm veel tijd. Toen bleek dat onze studenten zonder kosten Ed Controls mogen gebruiken, was de keuze snel gemaakt. Dat is voor het onderwijs gewoonweg fantastisch.”
“Ed Controls is plug & play, duidelijk en vriendelijk”
Verlichting
Het lesmateriaal is specifiek geschreven voor het Deltion College en het RTC/Alfa College. Voor beide onderwijsinstellingen creëerden de docenten hun eigen templates voor gebruik in hun lessen. “Daar kunnen we gewoon op voortborduren,” vertelt Chiel.
Gebruik van levensechte sjablonen uit de praktijk klinkt mooi, maar deze zijn complex en bevatten veel materiaal dat niet aansluit op de onderwijsdoeleinden. “Dat levert bij de studenten voornamelijk ruis op,” legt Eddy uit. “Bovendien zijn wij als docent onvoldoende vertrouwd met de app en de praktijk om goede sturing te geven aan al die zaken buiten ons lesstof om. Daarom richten we een en ander liever zelf in, zodat het perfect ons doel dient. En dat geldt ook voor de software zelf. Een tool als Ed Controls moet verlichting bieden, en dat doet het zeker.”