Skip links

Noaberschap op de weg bij de N18

De autoweg N18 tussen Groenlo en Enschede is na een uitgebreide herinrichting veel veiliger geworden. Dat komt door een nauwe samenwerking tussen gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en een spoorlijn. Collega Peter Romeijn wilde weten hoe Ed Controls bij zo’n ingewikkeld project wordt gebruikt en liep langs de N18 met coördinator oplevering Karel Minnema van ingenieursbureau Gedin B.V.

Dit artikel in het kort:

  • Twee provincies, vier gemeentes, twee waterschappen, Museum Buurt Spoorlijnen KWS Infra werken samen in Noaber18;
  • Het gaat over 27 kilometer snelweg en 25 kunstwerken;
  • De design- en buildfase zijn onzichtbaar overgegaan in de maintenance-fase;
  • Ed Controls is perfect voor ingewikkelde projecten met veel stakeholders.
Karel Minnema van ingenieursbureau Gedin B.V. bekijkt de kaarten voor de N18. Deze zijn gedigitaliseerd in Ed Controls.
Karel Minnema van ingenieursbureau Gedin B.V. bekijkt de kaarten voor de N18. Deze zijn gedigitaliseerd in Ed Controls.

Twee provincies, vier gemeentes, twee waterschappen, Museum Buurt Spoorlijn en KWS Infra werken samen bij de N18. In zo’n complex proces is vertrouwen en samenwerken erg belangrijk. In Twente en de Achterhoek noemen ze dat noaberschap. Onder de naam Noaber18 tekenden de negen partijen dan ook een Design, Build, Finance & Maintain-contract (DBFM). Nu de weg klaar is volgen nieuwe afspraken voor de onderhoudsfase.

“Binnen het project stemmen de deelnemers af hoe ze het areaal, de verschillende onderdelen van het werk, overdragen. Met andere woorden: welke weg of brug komt bij wie in beheer?”, zegt Karel Minnema van ingenieursbureau Gedin B.V. Dat zijn er nogal wat. De vernieuwde N18 is 27 kilometer lang en telt 25 bruggen en viaducten.

Lijst met actiepunten

Volgens Peter Romeijn van Ed Controls laat het project N18 Groenlo – Enschede goed zien hoe zijn software wordt gebruikt. Tijdens zijn bezoek werd het project opgeleverd aan de gemeente Enschede. “Karel had vooraf een lijst naar de gemeente gestuurd met de status van actiepunten die tijdens de tussentijdse keuring waren opgesteld. In de bouwkeet werd de route van de dag afgesproken”, zegt Romeijn.

Een brug in de N18 die net klaar is en is gecontroleerd met Ed Controls.
Een brug in de N18 die net klaar is en is gecontroleerd met Ed Controls.

“Ik keek natuurlijk mee met Karel om te zien hoe Ed Controls in de praktijk wordt gebruikt. Nadat hij wat problemen had ondervonden heb ik ruggenspraak gehad met onze helpdesk”, vertelt Romeijn. “Ed Controls werkt ook offline en dus konden we snel verder. Maar zo werd wel meteen duidelijk hoe belangrijk onze helpdesk is. Fijn dat zij er zijn om ons verder te helpen”, zegt hij.

Audits en tussentijdse inspecties

De N18 is het eerste project waarbij VolkerInfra en Gedin gebruik maken van Ed Controls. Minnima is erg tevreden. “Ed Controls is veel intuïtiever en doeltreffender dan andere systemen. Ik kan vooraf audits klaarzetten om tussentijdse inspecties te doen. Vanuit de audits kan ik tickets aanmaken voor punten die nog opgepakt moeten worden”, legt hij uit.

“Bij de uiteindelijke oplevering kan ik stakeholders laten tekenen voor het opgeleverde werk en kan ik rapportages overhandigen.” De geüploade tekeningen geven beheerdersgrenzen aan, wat het schakelen met alle stakeholders makkelijk maakt.

Tot vreugde van Romeijn is Minnema duidelijk fan van Ed Controls. “Als je het één keer gebruikt hebt, ben je om. Ik ben zeer enthousiast over Ed Controls en ben zeker van plan om het bij andere projecten te adviseren.”

Meer weten over Ed Controls en Infra/GWW? Lees het hier.

Ten_Brinke_Group